Krystalicznie czysta woda - część 1

 Fragment 13 rozdziału książki Connie Kaplan "Śnienie jako praktyka duchowa", w tłumaczeniu Aissy Zakrzewskiej.


ŚNIENIE WODY
Nie tylko spragnieni poszukują wody;
Woda także szuka spragnionych.

Rumi
Nasz krąg obfituje w sny o wodzie. Naprawdę czujemy, że woda nas szuka – gasi nasze pragnienie świadomości. W tym rozdziale skoncentruję się na dwóch tylko aspektach: przejrzystości wody i komunikacji z istotami wodnymi. Te dwa tematy często pojawiają się w naszych wodnych snach.
Za pomocą tych dwóch obrazów śnimy przyszłość.

KRYSTALICZNIE CZYSTA WODA
Często kiedy kobiety dzielą się snami o oceanach, jeziorach, rzekach i deszczu, powtarza się jedno stwierdzenie: „Woda była krystalicznie czysta”. Z tego powodu zaczęłam szukać w źródłach. Moje pytanie brzmiało: Skoro obecnie na naszej planecie nie doświadczamy obecności krystalicznie czystej wody, co mówi nam śnienie? Szczerze mówiąc, według ekologów zabijamy Ziemię skalą zanieczyszczeń, które produkujemy. Jak to możliwe, że śniące kobiety widzą krystalicznie czystą wodę w dobie, gdy dochodzi do potężnych wycieków ropy i bezkarnego spuszczania ścieków? Zdałam sobie sprawę, że musimy zanurzyć się głębiej w tej metaforze przejrzystej
wody. Współcześni psychologowie pracujący ze snami określają wodę jako symbol nieświadomości zbiorowej. Rozważałam interpretację, według której sny o wodzie przypominają nam, że zbiorowa nieświadomość jest przejrzysta, ale nie była ona przekonująca. Psychologowie napisali tony książek
o ciemnej, nieprzejrzystej naturze nieświadomości. W zasadzie z definicji nieświadomość nie może być przejrzysta, nieprawdaż?

Twarze w wodzie
Connie
Księżyc w Wadze aspektujący Jowisza, nów

Znajdowałam się w miejscu, które w połowie było budynkiem, a w połowie kanionem. Byłam na piątym lub szóstym piętrze budynku. Usłyszałam potężny huk. Spojrzałam na kanion. Ogromne drzewo przewróciło się i toczyło w dół kanionu, do rzeki na jego dnie. Wiedziałam, że kilku ludzi zostanie zabitych przez toczącą się kłodę. Pobiegłam, żeby im pomóc, ale kiedy dotarłam do rzeki,
było już za późno. Popatrzyłam w krystalicznie czyste wody przepływającej obok mnie rzeki.
Zobaczyłam przepływające twarze zmarłych. Nie było w tym nic przerażającego ani budzącego dreszcze. Ich twarze stały się ceremonialnymi maskami, a ich usta poruszały się. Zbliżyłam twarz do powierzchni wody. Maski mówiły mi o świadomości i jednocześnie sondowały mój umysł, zbierając informacje. Między mną a wodą doszło do wymiany informacji.
W tym śnie-przekazie woda nie była nieświadomością. Miała większą świadomość niż ja. Komunikowała się ze mną i czerpała ode mnie informacje, których nawet nie umiałam jej świadomie przekazać. Nie miałam pojęcia, jaki rodzaj wiedzy woda zaczerpnęła z mojego umysłu; wiedziałam
tylko, że pokazywała mi, że śmierć jest aspektem świadomości i że proces komunikacji, poprzez wodę, był krystalicznie czysty i pełen mocy.

W czasach sprzed patriarchatu woda była symbolem wszechobejmującej świadomości. Woda wyznacza większość świętych miejsc Bogini: są to źródła, studnie, wodospady, morze. Stwórczyni i woda stanowiły jedno. W języku starożytnego Sumeru woda to AMA, to, co istnieje przed
MAMA. Według The Woman’s Encyclopedia of Myths and Secrets (Kobieca encyklopedia mitów i tajemnic) Barbary Walker „M” w „MAMA” jest ideogramem fal na wodzie.
Wszystko rodzi się z wód kobiety. MAMA. Woda jest świadomością i siłą, która podtrzymuje życie na naszej planecie. Dzięki krystalicznie czystej wodzie doświadczamy nas samych jako świadome siebie istoty. Woda nie jest nieświadomością zbiorową, w której ukrywa się to, co przez nas wyparte. Woda jest świadomym doświadczeniem życia. Niektórzy twierdzą, że współcześnie, do symbolicznego opisania znaczenia wody używa się słowa „nieświadomy”, ponieważ w czasach, gdy
kobieca zasada była celem nieustannych ataków, w naturalny sposób zanurzyła się głęboko w krystalicznie czystych wodach świadomości. To obraz do opowieści Evette o tym, jak Bogini, z miłości do swojego partnera, postanowiła ukryć pamięć o swojej twórczej mocy w macicy, która
daje życie i jest domem wód płodowych. W macicy te wspomnienia były przechowywane jako święty depozyt i genetycznie przekazywane wszystkim pokoleniom.
I teraz, w obecnych czasach, śnienie budzi na nowo pamięć o pierwotnym znaczeniu wody.

Ślub na plaży
Jeanne
Księżyc w Baranie

Byłam na uroczystości zaślubin na plaży. Woda była krystalicznie czysta
i nie mogłam oderwać od niej wzroku. Byłam zadziwiona.

Niezwykła woda
Laura
Księżyc w Strzelcu, aspektujący Jowisza

Wybrałam się na przejażdżkę samochodem. Dotarłam na piaszczystą plażę, gdzie spotkałam przyjaciół. Kiedy wyjechałam zza zakrętu, zobaczyłam najpiękniejszą na świecie wodę. Była krystalicznie czysta – zielononiebieska, jej fale o tym samym kolorze rozbijały się o brzeg. Widok ten budził podziw. Byli tam inni ludzie. Filmowałam wszystko kamerą. Była tam też wystawa wizerunków Kaczynów lub obrazów malowanych na piasku. Wiele różnych rzeczy. Nie pamiętam wszystkiego, ale woda była nieprawdopodobna.

To dwa przykłady snów o wodzie opowiedzianych w kręgu. Przejrzystość i piękno wody są tak przyciągające, że śniące nie są w stanie skupić uwagi na innych szczegółach snu. Wydaje się, że przekazem tego śnienia jest informacja, że świadomość jest przejrzysta i pociągająca. Świadomość
pragnie widzieć i poznać siebie. Kiedy w Sieci Snów natkniemy się na to pragnienie, jego symbolem jest krystalicznie czysta woda. Przejrzystość i piękno wody przypominają nam, żebyśmy jasno widziały siebie nawzajem.



Komentarze

  1. Ciekawe spostrzeżenia! Kiedyś czytałam senniki dziś chyba przestałam przywiązywać uwagę do tego co mi się śni

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Noc mocy Księżycowej, czyli kiedy przychodzą ważne sny

jak pamiętać sny?

Kto poruszył Matkę Krowę